Stap 1: Ken de Ander, wat geeft de ander leefplezier
– ga in gesprek
Bij het in gesprek gaan om de ander te leren kennen draait het om twee invalshoeken: wat is de levensgeschiedenis en wat geeft Leefplezier. Door er samen over te praten kom je er achter wat voor iemand betekenis heeft en welke wensen en voorkeuren er zijn. Het gaat nadrukkelijk niet om het afvinken van lijstjes. Zonodig betrek je familie of vrienden bij het gesprek voor de informatie die nodig is om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen.
– verken de levensgeschiedenis
In alles wat iemand Leefplezier geeft, zie je de sporen terug van de levensgeschiedenis. Deze is van grote invloed op de keuzes die iemand in het leven doet en op diens voor- en afkeuren. Door in te zoomen op de jeugdjaren en de volwassenheid krijg je een inkijkje in iemands leven; wie is deze persoon, wie zijn de naasten en hoe is het leven tot nu toe verlopen. Zo krijg je in grote lijnen een beeld van de Ander, wie zij of hij nu is en hoe deze zo geworden is.
– wat is belangrijk voor het Leefplezier
Wat zorgt ervoor dat iemand zich goed voelt, het naar de zin heeft. Bij het zoeken naar antwoorden op deze vraag helpt de Hartenroos van Leefplezier. Op zeven levensgebieden helpt deze je na te gaan wat iemands wensen en verlangens zijn, waar iemand betekenis of waarde aan geeft en welke levensgebieden het belangrijkst zijn. Het doorlopen van de levensgebieden levert je als het ware een plattegrond op van iemands dagelijks leven.
– leg de hoofdlijnen vast
In de gesprekken krijg je zo alles rond het Leefplezier op een rijtje. Het is niet alleen voor jezelf handig dit vast te leggen. Hiervoor kun je de BondigeBiografie van de Leefplezierboom gebruiken. Je kunt het dan ook makkelijk delen met anderen. Leg het bijvoorbeeld in de kamer of zorg ervoor dat het in het zorgdossier terecht komt. Ook kan je voor iedereen een print maken. Voor zinvolle ondersteuning is het belangrijk dat alle betrokkenen een goed beeld krijgen van met wie ze te maken hebben en wat er voor diens Leefplezier toe doet.